• 1

  • 2

    Komputerowe wspomaganie projektowania

  • 3

    Transport szynowy

  • 4

    Symulator jazdy lokomotywą/Arduino

  • 5

  • 6

Po ponad dwóch latach od rozpoczęcia projektu możemy pochwalić się osiągnięciem założonych na początku celów. Część założeń należało zrewidować, inne mogliśmy rozwinąć. W efekcie stworzyliśmy cały zestaw oprogramowania oraz urządzeń, poznając przy tym techniki projektowania i wykonywania zarówno oprogramowania jak i układów elektronicznych. Zasadniczymi polami rozwoju było programowanie mikrokontrolerów oraz tworzenia aplikacji w środowisku Visual Studio z użyciem języka C#.

Uruchomienie symulatora EU07Praca nad symulatorem jazdy

Wysokie wymagania dotyczące wydajności układu odczytującego stan pulpitu maszynisty postawiły nas przed koniecznością zapoznania się i opanowania zarówno specyficznych zasad dotyczących programowania mikrokontrolerów z rodziny AVR jak i wykorzystania ich pełnego potencjału w postaci urządzeń peryferyjnych jak timery i przerwania sprzętowe.

Z kolei konieczność stworzenia łatwego w obsłudze i niezawodnego oprogramowania na komputer pozwoliło rozwinąć umiejętności tworzenia nowoczesnych aplikacji w środowisku Windows z wykorzystaniem programowania zorientowanego obiektowo oraz wielowątkowości.

Doskonałą praktyką dla przyszłych inżynierów było przygotowanie dokumentacji technicznej dla układów elektronicznych i oprogramowania tak aby zapewnić możliwość zarówno bezproblemowej eksploatacji jak i ewentualnego rozwoju czy wprowadzania poprawek w urządzeniach. Dzięki temu zdobywaliśmy doświadczenie jeszcze przed ukończeniem studiów, czy nawet rozpoczęciem praktyk studenckich.

W realiach dzisiejszego przemysłu istotna jest umiejętność pracy zespołowej. W ramach tego oraz innych projektów realizowanych pod skrzydłami koła C.A.D. mogliśmy zaznać zarówno pozytywnych aspektów wspólnej pracy nad jednym celem jak i poznać potencjalne problemy wynikające z konieczności zarządzania grupą ludzi czy koordynowania wspólnej pracy.

Na aktualnym etapie rozwoju Symulator może stanowić cenne narzędzie dydaktyczne stworzone przez studentów i dla studentów. Ciągle jednak zachowuje szerokie pole do rozwoju, którego kierunek zależał będzie od nowych członków koła C.A.D. gotowych podjąć wyzwanie kontynuowania prac i wytyczania nowych kierunków rozwoju.

To jednak nie koniec wyzwań. Na obecnym etapie przyjmiemy do naszej grupy osoby, którym temat tworzenia instalacji elektrycznych i elektronicznych czy programowania nie jest obcy, również tych z chęcią sięgających po nowe narzędzia i lubiących uruchomić w wolnej chwili nie tylko Arduino. A może jeszcze nie wiedzą od czego zacząć?

Pamiętamy o wszystkich, którzy lubią zrobić więcej, coś większego lub znaczącego. Cenimy osoby dzielące się swoją wiedzą i umiejętnościami albo przyczynili się do samego tworzenia dobrej atmosfery w zespole sprzyjającej realizacji przeróżnych projektów.

Na koniec podziękowania dla Macieja Krawczyka za wielki wkład i prowadzenie projektu EU07!